FB© is ROCK: A bárány megkísértése
renton blogja

csütörtök, november 15, 2007

A bárány megkísértése

Szilágyi Andor kétszemélyes drámáját nem ismertem, és nagyon örülök, hogy így ülhettem be Jakab Ádám és Ács Tomi előadására. Imádtam őket, imádtam az elhangzott monológokat, úgy ahogy van nagyon ajánlom mindenkinek.
Nem tudtam, hogy mit kell várnom, így minden mozzanat nagy hatással volt rám. Az apró, elejtett életrajzi elemek Wolfiról, a világháborúban lovagkereszttel jutalmazott, megtört katonatisztről finoman, és hatásosan vannak adagolva.
Egy nemzedék vagyunk, egyformán szeretjük, ha a katarzisig (részemről ez nem túlzás) teszemazt egy hollywoodi párbeszédig, szépen ível fölfele a játék és a cselekmény. Ahogy vizuálisan ollójával, fésűjével készíti előttűnk a 20. század történelmének legrettenetesebb figuráját a mit sem sejtő borbély, úgy a verbális történések segítségével a figura jelleme és a későbbi Führer alakja rajzolódik ki, világosodik meg. A hitleri gesztusrendszer első feltűnésétől kezdve elég hülyén festhettem nyitott szájjal és kerek szemekkel, és biztosan nem sokat változott az arcom a bauhaus kimért, elegáns bajuszának Tomira való felbiggyesztése után sem.
Apró, jelentéktelennek látszó pillanatokon múlik a történelem alakulása, és az ember egyik legnagyobb tragédiája az, hogy nem tudja, mikor jön el egy-egy ilyen pillanat. A megszállott népvezér-jelölt egy szerencsétlen, beteg tüdejű őrült a zsidó fodrász szemében. Mégsem tudja palástolni megrettenését a borbély az apokaliptikus jövendöléseinek hallatán. A fésű és olló olyan tehetetlenül esik ki ingzsebéből az utolsó jelenetben, (mikor lehajol Hitler földre hajított törölközőjéért) mint amilyen tehetetlen maga az ember a történelem sodrával, és a "gonoszsággal" szemben.

3 megjegyzés:

(ary)komate írta...

kisiskolás jelentem, hogy én is láttam az előadást, múlt télen.
nekem is tetszett, le is nyűgözött, de nem ennyire.
nyilván nem azt az előadást láttam, amit te. de szerintem a srácok játékán még van mit csiszolni. de amit akkor láttam, az is "szép" volt.

aláírás: egy laikus' színháztörténész jelölt.

írta...

Kicsit elgépelted Jakab Ádám nevét, barátom...

_renton írta...

köszönöm szépen, tudod, hogy én, meg a nevek, javítom... És elnézést tőle, de úgyse olvas... :)