FB© is ROCK: Az ember gyermeke
renton blogja

vasárnap, április 08, 2007

Az ember gyermeke

Én szeretem a jó sci-fit és az Ember gyermeke szerintem jó sci-fi. Mostanában az a szokás, hogy a valamirevaló sci-fik történetét olyan társadalmi problémák szolgáltatják, amelyek jelenünkben még nem ordítóak, de a kutatások szerint nemsokára számolni kell velük. Ilyen volt az Asimov átirat Én, a robot, a Spielberg-féle Mesterséges értelem, A sziget, (Scarlett Johanssonnal, aki csak úgy mellesleg... grrrr...) és ilyen ez is.
2027-ben járunk, és a nők nem képesek többé gyermeket szülni. Nagy erénye a filmnek, hogy igyekszik mellőzni a hatásvadász elemeket, a világméretű probléma is csak egy erdei házban tárul a szemünk elé, (füvezés közben beszélgetnek róla). Részemről, amikor megláttam az egyik falon az "Aki utoljára marad, kapcsolja le a villanyt" graffitit eléggé tátva maradt a szám. A főhős elsétál a felkelők által megrongált Dávid szobor mellett, hogy aztán Picasso leghíresebb festménye előtt kérjen hamis papírokat a barátjától, (hiába, műgyüjtő lett a srác) hát az se volt szokványos élmény.
Mindenki tudja, hogy 100 éven belül nem lesznek emberek... Mit tesz ilyenkor egy angliai állampolgár? Metrózik egyet, míg kövekkel dobálják a rácsozott ablakú vonatot az aktivisták, rumoskávét iszik, még berobban mellette egy bolt, agárversenyre megy... Nem a cselekmény elrettentő a filmben, hanem a légkör.
Michael Caine alakítása a legemlékezetesebb az öreg, reményvesztett, de segítőkész hippi szerepében. De minden színész megállja a helyét.
Kiszámíthatatlanság. Elkerekedett szemmel nézzük, ahogy Julianne Moore-t öt percnyi szereplés után lövik nyakon, aztán kiderül, hogy a szende fekete lány, akire valamiért nagyon vigyázni kell, nem tudni hogyan, de Terhes! És épp egy joghurtot ettem a szülés jelenetnél és nem számítottam ennyire realisztikus ábrázolásra... blöee...
Az utcai zavargások, csatajelenetek is nagyon realisztikusak, (egy döbbenetes, és hosszú vágás nélküli résszel) ahogy az egész film is az. Nem akar túlságosan elrugaszkodni a valóságtól, elég neki az a misztikum, ami a multimeddőséget (hopp, saját szó!) övezi.
Megdöbbentő és korrekt alkotás. Szerintem.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Sok a spoiler, barátom. ;)

_renton írta...

És akkor még nem is mondtam, hogy nem derül ki van-e megoldás a meddőségre, a főszereplő meghal a végén, de a csajnak sikerül felkerülnie a kutatók hajójára. Jó szórakozást ;)

Névtelen írta...

Anyád picsája.

(ary)komate írta...

ö... hát ja. jó film ez. épp érdekes, hogy átvészeljem a nyomasztó hangulatát...